Ved første tanke kan det virke tidsbesparende at benytte AI til at skrive tekster med, især hvis du er på udkig efter en effektiv og hurtig måde at skrive søgemaskineoptimeret tekster på. Der er dog to sider af den sag.
Det kommer an på, hvad du vil opnå med din hjemmeside. For hvis du vil søgemaskineoptimere din hjemmeside til det absolut bedste, kan det være en god idé at lade AI skrive dine tekster, eller i hvert fald ikke være 100 % afhængig af AI til tekstskrivning.
I denne artikel vil vi udforske, hvilke fordele og ulemper der er ved AI i forhold til søgemaskineoptimering, og hvordan du kan benytte AI til din fordel, så dine tekster både er oprigtige og faktuelle.
AI er en forkortelse og står for artificial intelligence på engelsk, som vi på dansk vil oversætte til kunstig intelligens. AI kommer i mange former, men vi kender det primært fra platformen ChatGPT, som i 2023 havde en stigende popularitet. ChatGPT er udviklet af OpenAI.
Selvom AI tog en stigende popularitet og brug af danskerne i 2023, har AI faktisk været her længere end vi er bevidste om, men naturligvis ikke i samme omfang som vi kender det nu. AI er en anden måde at sige på, at en computer tænker selv og har egen hjerne.
Et eksempel kunne være fra computerspil, for eksempel Grand Theft Auto eller Red Dead Redemption, hvor spilkarakterer integrerer med os, og alt afhængig af vores svar, varierer deres svar også og har måske indflydelse på spillets historie og fortsættelse.
I dag ser vi både AI i form af assistant managers i biler, i søgeresultater og forslag, samt ved robotter og ved lagerstyring.
Brug af AI til SEO kan virke som en effektiv måde at skrive tekster på, især hvis du er i gang med at skrive et blog- og vidensunivers, hvor du hurtigt skal have skabt en masse tekster, fordi du vil rangere inden for et par søgeord, men vær dog opmærksom her.
Det, der er den klare fordel ved værktøjer som for eksempel ChatGPT, som vi nævnte tidligere, er at du kan søge inspiration og få mere viden omkring et bestemt emne, og det er godt, hvis du har ramt en skriveblokering, hvor du er gået i stå i skriveprocessen.
ChatGPT er ret nemt og let tilgængeligt at benytte. Det kræver kun oprettelse af en bruger - og så er du i gang. Dog kommer der bagsiden af medaljen her, for selvom at det kan virke nemt at få robotten til at skrive om et emne og så få tekster på, så skal du være opmærksom på, at AI værktøjer som ChatGPTs viden kun rækker til januar 2022, og derfor kan der være ny viden eller oversete områder, som ChatGPT ikke har med i sine tekster.
Derudover skal du passe på med at bevæge dig ind i emner, hvor du er usikker på området eller har erfaring, da ChatGPTs viden kan være ukorrekt eller blande flere emner sammen.
Det er vores klare anbefaling, at du ikke benytter AI værktøjer som ChatGPT, eller andre AI værktøjer, til at skrive dine søgemaskineoptimerede tekster, da det kan skade din SEO performance.
Som nævnt er den hovedsagelige årsag til at fravælge AI til at skrive dine SEO tekster, at de tekster, som du får leveret af AI, enten kan være misledende, ukorrekte eller skabe greenwashing i din branche.
Overordnet kan det skade din SEO performance, hvis du udgiver tekster på din hjemmeside, som du ikke gennemgår eller har troværdige kilder, som bakker op omkring, hvilket er vildledende markedsføring, der er ulovligt, for eksempel inden for bæredygtighed.
Det er anbefalingen herfra, at du ikke benytter ChatGPT eller lignende værktøjer til at skrive inden for lignende eller tilsvarende emner.
Opsøg derfor eksperter inden for et emne eller område, hvor du er i tvivl og har brug for sparring - eller undgå helt at udgive teksten.
Udover det er der et par ekstra punkter, som du også skal være opmærksom på, herunder:
Gennemgå alting teksten, som du har fået leveret af AI, og ret i den for at undgå kontekstuelle fejl.
Vær opmærksom på danske tekster, da mange AI værktøjer er lavet på et engelsk fundament og ikke formulerer sig korrekt.
Google og andre søgemaskiner kan genkende tekster, der er skrevet af AI, og det vil skade din samlede SEO performance.
Google vægter tekster, der er skabt og skrevet af mennesker, og især hvis du målrettet går efter en god SEO performance.
Samlet set handler det om, at de artikler, blogindlæg og tekster, som du skriver, er troværdige og korrekte - ellers fravælger Google dem. For som Google har udtalt i deres blog, vægter de troværdige hjemmesider og links, der giver korrekt information.
Du kan til din fordel kontakte os, hvis du vil rådføre dig inden for søgemaskineoptimering og tekstforfatning, hvis du gerne vil i gang med at rangere inden for en eller flere søgeord inden for din branche.
Vi er et SEO bureau, som leverer menneskeskabte tekster, og vi vægter menneskeskabte tekster, da det skaber bedre værdi for dig og din virksomhed. For hvis du sætter din tillid til AI værktøjer som for eksempel ChatGPT sammenhængende med SEO, kan det være spildt arbejde, da Google automatisk fravælger tekstindhold som dette.
Benyt vores kontaktformular - vi er klar til at få dig godt i gang.
Ractic Group
Østervold 46,
8900 Randers
(+45) 22 23 87 30
CVR: 42207039
Virksomheden og telefonnummeret er reklamebeskyttet.
© Ractic Group | Alle rettigheder forbeholdes 2024 | Sitemap