Onemedia

Google Ads


I forbindelse med at vores verden bliver mere digitaliseret, og vi er online på flere og flere medier, overskygger det ikke det primære mål - nemlig at opnå synlighed og have målrettet indhold på internettet.


Det er ikke længere kun tilstrækkeligt at have et godt produkt eller en god service, men at være synlig for dem, der søger og leder efter netop det, du tilbyder. Det er her, at digital markedsføring kommer ind i billedet og står i spidsen for, hvad vi skal udforske i denne artikel, nemlig Google Ads.


Hvad er Google Ads?


Nu hvor vi har etableret fundamentet for vigtigheden af digital markedsføring og dens potentielle betydning for din virksomhed, lad os dykke dybere ned i et af de mest populære værktøjer på dette område.


Google Ads er en annonceringsplatform udviklet af Google, som vi primært kender som en søgemaskine. Det giver virksomheder mulighed for at promovere deres produkter og tjenester i Googles søgeresultater.


Ved hjælp af platformens værktøjer har du som annoncør mulighed for at tilpasse annoncerne og nå ud til forskellige målgrupper - både baseret på lokation, interesser og søgeord.


Er du i tvivl om, hvem din målgruppe er, kan det være en fordel at foretage en konkurrentanalyse. Dette giver dig bedre indsigt i dine konkurrenter, deres brug af Google Ads, og hvordan de navigerer, så du kan sikre dig, at du har den rette tilgang.


Denne artikel udforsker, hvad Google Ads kan, og hvilke fordele det har for din virksomhed, samt om online annoncering er noget for dig.


God læselyst.

Hvad er Google Ads? Lær alt om Google Ads

Hvad koster Google Ads?

Google Ads er et gratis onlineværktøj fra Google, og det er gratis at benytte. Dog koster det at udgive annoncer, og der er som udgangspunkt ingen faste priser. Heldigvis kan du justere dine udgifter efter dit daglige budget, så du holder et fornuftigt budget.


En af de mest populære annoncetyper på Google er pay-per-click, hvor du betaler baseret på, hvor mange der klikker på dit hjemmesidelink inden for et bestemt søgeord, hvor din hjemmeside vises i søgeresultaterne. Dette kan være en god start.


Derudover skal du også tage stilling til, hvordan du vil annoncere. Dette kan for eksempel omfatte:


Søgeannoncer


Den mest populære løsning er annoncer af denne type. Disse annoncer vises øverst i Googles søgeresultater, når folk søger efter noget relateret til din virksomhed, som et produkt eller en tjeneste.


Shoppingannoncer


Godt til spændende fysiske produkter. Annoncerne vises som billeder af produkter, hvor der er oplysninger som pris, når folk søger efter produkter. Det er en god måde at skabe opmærksomhed på.


Displayannoncer


Annoncer som disse vises oftest på hjemmesider og apps, der bruger værktøjet Google AdSense. Med denne type annoncer kan du selv bestemme, hvor dine annoncer vises, baseret på interesser og bopæl.


Videoannoncer


Ses på YouTube, før eller efter en video. Et godt blikfang for den rette målgruppe og mulighed for at engagere med brugeren. Annoncerne er effektive, hvis du præcist kender din målgruppe og gerne vil ses.


Appannoncer


Annoncer som disse bruges til at promovere din app og få nye brugere til at downloade den. Du kan målrette dine appannoncer mod brugere, der er interesserede i din app eller har lignende interesser.


Udover de nævnte annoncetyper, som Google tilbyder, er der også en række andre muligheder, såsom lokale annoncer, lead generation-annoncer og remarketing-annoncer.


Der er ikke noget “rigtigt valg” i forhold til, hvilken annoncetype du skal vælge, da det afhænger af din virksomheds mål og budget. Det kan være en god idé at prøve forskellige annoncetyper eller kontakte os for at se, hvad der fungerer bedst for dig og din branche.


Du kan til din egen fordel lære mere om de forskellige annoncer og hvordan du vælger den rette annoncetype på Googles hjemmeside ved at klikke her. Guiden er naturligvis på dansk.

Hvordan fungerer Google Ads?


Google Ads fungerer ved hjælp af et brugervenligt system på Googles hjemmeside. Du skal logge ind med din Google-konto, hvor du kan styre dine annoncer og de forskellige annoncetyper, som vi nævnte tidligere i artiklen om, hvad Google Ads koster.


Når du opretter en kampagne, skal du vælge de søgeord, som du ønsker dine annoncer skal vises for. Her kan det være en god idé at have en forståelse for din virksomhed, kende til dine nærmeste konkurrenter samt vide, hvilke søgeord dine konkurrenter benytter.


Fordi du skal nemlig til at byde på de valgte søgeord. Det er altså ensbetydende med, at jo højere dit bud er, desto større er sandsynligheden for, at din annonce vises øverst i søgeresultaterne.


Det kan være en god idé at starte med lette eller mellemstore søgeord, så du ikke sprænger dit budget inden for kort tid, og så du opnår det ønskede udbytte. Dette gælder især, hvis din branche er meget konkurrencepræget og har store spillere på markedet.


Udover dit bud på søgeordet, kigger Google også på andre faktorer, når de skal gennemse din annonce, herunder:


  • Kvaliteten af dine annoncer: Google kigger på kvaliteten af dine annoncer inden for klikfrekvensen (også kaldet CTR), samt relevansen og annonceteksten. Jo højere din annoncekvalitet er, jo bedre placering kan du opnå i søgeresultaterne.


  • Relevans for din annonce i søgningen: Din annonce vises kun for brugere, der søger efter det søgeord, som er relevant for din virksomhed. Sørg derfor for at holde dig inden for din branche.


  • Brugerens enhed og placering: Dine annoncer kan vises på forskellige enheder, såsom computere eller mobiltelefoner. De kan også vises for brugere i forskellige geografiske områder.


Du kan teste dette ved at søge efter et søgeord og se resultaterne. Her kan du se, hvilke der ligger øverst, samt i hvilken efterfølgende rækkefølge de er. På denne måde kan du danne dig et godt overblik over, hvilke søgeresultater der prioriteres højest af Google inden for de parametre, som vi netop har gennemgået.


Kort sagt vises de annoncer, der er mest relevante og har den højeste annoncekvalitet, øverst blandt søgeresultaterne.


Som en god tommelfingerregel, sæt et loft og sørg for, at du betaler inden for den grænse, som din virksomheds budget kan administrere. Du betaler kun for annoncer, når en bruger klikker på din annonce. Dette kaldes pay-per-click, som vi nævnte tidligere.


Det betyder altså, at jo flere klik du får, jo mere betaler du.


Husk, at Google ikke stiller nogen garanti for succes, så du skal selv sørge for at have en vis kvalitet og relevans i dine annoncer. Du kan dog med fordel kontakte os, hvorefter vi kan give dig det rigtige indblik i din branche samt opsætte annoncer for dig.


Vi vil meget gerne høre mere om dine tanker og din virksomhed.