Onemedia

Webanalyse


Hvad er en webanalyse, hvad bruges det til, og hvordan laver du en webanalyse? Det er gentagne spørgsmål, som vi ofte møder, og i dette blogindlæg vil vi gennemgå alle parametrene inden for en webanalyse.


En webanalyse er en proces, hvor der indsamles, analyseres og gennemgås data fra, hvordan dine besøgende bruger din hjemmeside. Disse data og oplysninger kan være behjælpelige, hvis du vil forbedre din hjemmesides design, tekstindhold og funktioner og samlet set øge brugeroplevelsen og konverteringsraten på din hjemmeside.


Tag en webanalyse


Vi har udviklet et værktøj, hvor vi gennemgår din hjemmeside med fokus på de nævnte punkter. Foretag en webanalyse, og lad os snakke om dine muligheder og forbedringer.

Webanalyse

Hvad er formålet med en webanalyse?

Der er flere vigtige punkter inden for en webanalyse, som kan være relevante for dig, især hvis du ønsker at undersøge data og analysere, hvilke sider dine besøgende ser på, hvad de klikker på, og hvor lang tid de bruger på hver side. Disse adfærdsmønstre kan være værdifulde at have.


Det er afgørende for din online strategi, især i forhold til søgemaskineoptimering, at din hjemmeside har en sammenhængende tråd og tilbyder en god brugeroplevelse. Det er også vigtigt, at det er nemt for dine besøgende at navigere rundt på din hjemmeside.


Lad os dykke ned i et par stykker.


Forstå brugeradfærd


  • Hvilke sider besøger folk?
    • At finde ud af, hvilke sider og undersider dine besøgende navigerer rundt i, både som førstegangsbesøgende og efterfølgende, kan give et godt indblik i, hvilke knapper og links du skal lægge mere vægt på, og hvilke der er mindre vigtige.


  • Hvor kommer dine besøgende fra?
    • Hvis du ikke har indstillet det rigtige sprog på din hjemmeside, kan det være forvirrende for dine besøgende. Hvis du har indsigt i, at 90% af dine besøgende taler dansk, mens din hjemmeside er på engelsk, kan det være en god idé at oversætte den til dansk.


  • Hvilke enheder bruger dine besøgende?
    • Ifølge Googles data fra 2023 blev 67,12 % af alle Google-søgninger foretaget via mobile enheder, såsom mobiltelefoner, mens de resterende var søgninger fra computere. Det kan derfor være vigtigt, at hvis din hjemmeside ikke er optimeret til mobile enheder eller ikke er responsiv, så bør du arbejde på at forbedre dette punkt for at sikre en god mobilbrugeroplevelse.


Forbedringsområder


  • Hvilke sider har lav trafik og lav konvertingsrate?
    • Benyt Googles gratis webanalyseværktøj, Google Search Console, til at få bedre indblik i, hvilke sider der er mest besøgte og har størst effektivitet. Det kan være særligt gavnligt, især hvis du har et nicheprodukt eller en side, der tiltrækker mange besøgende, at fokusere på dit nicheprodukt med lav trafik, som kan lede til en call-to-action, såsom et salg eller tilføjelse til indkøbskurven.


  • Er der forvirrende sider på din hjemmeside?
    • Det er vigtigt at have en lav bouncerate. Google vurderer, om folk klikker ind på din hjemmeside og hurtigt klikker væk igen, hvis den side, de besøger, enten er forvirrende, mangelfuld eller misledende. Skab relevant og brugbar tekstindhold som er nemt at forstå og navigere rundt i.


  • Kan indholdet eller designet forbedres?
    • Dit indhold, såsom tekst og billeder, går hånd i hånd med dit design, især hvis du ønsker at skabe en god og stabil brugeroplevelse for dine besøgende. Det er vigtigt at have et design, der udstråler autoritet, troværdighed og professionalisme, som dine besøgende og potentielle kunder forbinder med din virksomheds branche. Skab elementer og farver, der harmonerer med hinanden.


Den tekniske del


  • Forbedre søgemaskineoptimering (SEO)
    • Sidst, men ikke mindst, er søgemaskineoptimering (SEO) en af de punkter, som er afgørende at etablere fra starten, især hvis du ønsker at opnå organisk trafik fra potentielle kunder, der kommer fra relevante søge- og nøgleord. Din trafik, især den organiske trafik, kan føre til mange besøgende og konverteringer, hvilket kan være gavnligt for din hjemmesides autoritet i Googles samlet søgeresultater.


  • Få mere ud af markedsføringskampagner
    • Med en webanalyse kan du få et mere detaljeret overblik over, hvem dine kunder er, og hvad de interesserer sig for. Dette kan hjælpe dig med at målrette dine marketingkampagner korrekt og dermed nå ud til flere mennesker, der er tilbøjelige til at foretage en aktiv handling, såsom at foretage et køb eller booke et møde.


  • Forbedre brugeroplevelsen
    • Den samlede brugeroplevelse på din hjemmeside er afgørende for din online succes, da den kan øge konverteringsraten, styrke brandloyaliteten og tilfredsheden samt reducere bounce raten. En investering i brugeroplevelsen giver en konkurrencefordel ved at tiltrække og fastholde kunder. Fokuser på brugervenlighed.


Det kan være en fordel at foretage løbende webanalyser og sikre sig, at de data og oplysninger, som man indsamlede sidst og brugte til at forbedre hjemmesiden, nu faktisk virker og skaber en bedre brugeroplevelse.

Webanalyse værktøjer


Der findes heldigvis en række forskellige webanalyse værktøjer, som du kan benytte, enten mens du er i gang med at opbygge din hjemmeside eller efter du har fået designet den.


Det kan være en god idé at få det etableret hurtigst muligt, især hvis du overvejer at bruge Googles gratis værktøjer som Google Analytics og Google Tag Manager. Her har du en god mulighed for at undersøge, præcist hvilke data Google indsamler fra din hjemmeside.


Har du brug for hjælp til en webanalyse?


Vi vil gerne hjælpe dig, især hvis du bemærker mangler inden for nogle af ovenstående punkter, såsom optimering til mobile enheder, søgemaskineoptimering eller andre områder.


Kontakt os direkte ved at ringe eller benytte vores kontaktformular på kontaktsiden. Vi ser frem til at høre fra dig.