Tracking af din søgemaskineoptimering og performance på din hjemmeside kan nogle gange virke indviklet, forvirrende og uoverskueligt, især hvis du ikke har kendskab til branchen eller området – eller for den sags skyld ved, hvor du skal starte.
Heldigvis findes der en række værktøjer nu til dags, som både er for erfarne brugere, men også for nybegyndere, der gerne vil i gang med det samme.
Jeg kan anbefale, at du som nybegynder starter med at lave en simpel Google-søgning på de nøgle- og søgeord, du gerne vil tracke og holde øje med. Lad os tage eksemplet "tour bus". Tag herefter de 3-5 første resultater, der kommer frem, når du googler det.
(Resultaterne kan variere afhængigt af lokation, land, enhed (f.eks. mobil eller PC), browser og IP-adresse).
Herefter skal du vurdere: Hvad lægger dine konkurrenter vægt på? Er det viden, information eller godt know-how? Er det guidelines, billeder, artikler, anmeldelser eller detaljeret overblik?
Noter, hvad dine konkurrenter gør og lægger vægt på. Det er en god øvelse for dig at starte med, hvis du er nybegynder.
Hvis du har adgang til opsætningen af din hjemmeside og har lidt IT-kendskab, vil jeg foreslå, at du opretter en Google Search Console- og Search Console Insights-konto. Dette kan nemt gøres via din eksisterende Google-konto, for eksempel din Gmail. Har du ikke en, kan du oprette en på få minutter.
Herefter følger du Googles vejledning til at oprette Google Search Console- og Search Console Insights-konti. Google fortæller, hvad du skal gøre for at forbinde din hjemmeside med DNS-forbindelse og -records til Google.
Har du ikke kendskab til det, kan du søge råd hos din IT-afdeling eller andre IT-kyndige.
Efter noget tid – muligvis et par måneder – vil du kunne se en ændring i dit indhold på din hjemmeside, især hvis du har lært fra dine konkurrenters sider og informationer og oprettet lignende indhold på din hjemmeside. Her er det vigtigt at nævne, at du hverken kopierer, krænker ophavsret eller på anden måde stjæler indhold direkte fra andre sider.
Google elsker originalt, menneskeskabt indhold, så sørg for, at dit tekstindhold er unikt.
Dine Google Search Console- og Search Console Insights-data vil efterfølgende begynde at vise dig, hvilke nøgle- og søgeord de besøgende finder dig på, samt hvilke sider de besøger.
Har du Google Analytics installeret og tilknyttet din Google-konto og hjemmeside, kan du også se varighed, enheder de besøgende bruger, samt hvilke lande de kommer fra. Det kan alt sammen give dig indblik i, hvad du skal gøre næste gang, og hvorfor.
Når det er på plads, kan du gå videre til næste trin – som "mere erfaren".
Efterhånden som du begynder at få indsigt i din branche, konkurrenter og virksomhed, vil du også begynde at forstå, hvad dine konkurrenter måske overser, så du kan gøre det bedre. Her vil jeg anbefale platforme som AnswerThePublic.com og Ubersuggest.com, som begge er nemme og brugervenlige, og som giver indsigt i, hvad du og dine konkurrenter gør rigtigt.
Her kan du også se flere nøgle- og søgeord, hvad dine konkurrenter rangerer for, hvor de får deres trafik fra (om det er organisk eller fra annoncer), hvilke backlinks de har, osv.
Det er to gode platforme for både nybegyndere og mere erfarne, hvor AnswerThePublic.com giver indblik i, hvilke spørgsmål folk søger på Google, så du kan oprette indhold og artikler på din egen hjemmeside, der besvarer disse spørgsmål – alt sammen med tanke på at rangere højere på Google.
Når du når til et punkt, hvor du føler dig meget erfaren eller professionel, findes der tre ukronede konger inden for søgemaskineoptimering og tracking: Ahrefs, Semrush og Moz. Alle tre er stærke, pålidelige og detaljerede platforme, hvor du kan oprette kampagner, få indsigt i nøgle- og søgeord, samt analysere dit website og dine konkurrenters.
Kort sagt: Start et sted, hvor du er komfortabel, og sørg for at få den læring og erfaring med dig, der gør, at du kan begynde at tracke og få indblik i dine nøgle- og søgeord.
Her er et overblik:
Ractic Group
Østervold 46,
8900 Randers
(+45) 22 23 87 30
CVR: 42207039
Virksomheden og telefonnummeret er reklamebeskyttet.
© Ractic Group | Alle rettigheder forbeholdes 2024 | Sitemap